Hindistan’ın bağımsız haber medyası uçurumun eşiğinde, bazıları korkuyor



Hindistan Başbakanı Narendra Modi’ye yakın bir milyarder sanayici, geçen hafta Yeni Delhi Televizyonu’nu veya NDTV’yi satın almak için yaklaştığında, uzun süredir ağ sunucusu olan Ravish Kumar, yeteri kadar olduğuna karar verdi.

Bağımsız haber spikeri olarak ün yapan 47 yaşındaki ödüllü gazeteci, NDTV ile yaklaşık otuz yıllık birlikteliğinden ayrıldı ve kararını açıklamak için çarpıcı bir video yayınladı.

Kumar, 2,3 milyon YouTube abonesine gönderdiği duygusal bir mesajda, “Bugünün akşamı, kuşun yuvasını bulmakta zorlandığı bir akşam” dedi. “Çünkü onu başkası aldı.”

Kumar, kısa sürede yaklaşık 6,7 milyon görüntüleme toplayan mesajında, “Hindistan hiçbir zaman gazeteciliğin altın çağını yaşamadı,” diye devam etti. “Ama aynı zamanda bugünkü gibi yıkıcı bir dönem de olmadı. Bu mesleğe dair her güzel şey yok ediliyor.”

Bazı Hintli gözlemciler, dünyanın en zengin üçüncü adamı olan Gautam Adani’nin 1998’de Hindistan’ın ilk 24 saat haber kanalı haline gelen kanalı düşmanca ele geçirmesinin, Hindistan’ın ana akım medya kuruluşlarındaki bağımsız seslerin ölüm çanlarını çalabileceğini söylüyor.

NDTV’nin, Modi’nin Hindu milliyetçi gündemini sorgulamaya devam eden geriye kalan tek Hint yayın ağı olduğunu söylüyorlar. Hindistan’daki diğer yaklaşık 20 İngilizce veya Hintçe haber kanalının, küstahça parti çizgisini yaymaya başladığını iddia ediyorlar.

2005 yılına kadar çalıştığı ağı “öncü bir kurum” olarak nitelendiren eski NDTV sunucusu Rajdeep Sardesai, “Bugün bazı TV kanallarında dibe doğru yarışı görüyorum ve kendimi bununla tamamen başa çıkamayacak durumda buluyorum” dedi. “reytinglerin yönlendirmediği bir çağda… [when] kalite önemliydi.”

Yaklaşık sekiz yıl önce, Modi’nin iktidara gelmesinden kısa bir süre sonra, o zamanlar Hindistan’ın en zengin adamı olan milyarder sanayici Mukesh Ambani, o zamanlar Sardesai tarafından kurulan güvenilir bir medya kuruluşu olan Network 18’i satın aldı. Devralmadan kısa bir süre sonra Sardesai, diğer kıdemli editörlerle birlikte ağın genel yayın yönetmenliği görevinden istifa etti.

Sınır Tanımayan Gazeteciler’e göre Hindistan, 2012’de basın özgürlüğü endeksinde 180 ülke arasında 132. sırada yer aldı. On yıl sonra, 150’ye geriledi. Grubun 2022 raporunda özellikle 2014’te başbakan olan Modi’den bahsediliyor. gazetecilere yönelik şiddet, siyasi partizan medya ve medya sahipliğinin yoğunlaşması, ‘dünyanın en büyük demokrasisinde’ basın özgürlüğünün krizde olduğunu gösteriyor” denildi.

Prannoy Roy ve eşi Radhika Roy tarafından kurulan NDTV’nin geleceği, Ağustos ayında Adani’nin ağda en büyük hisseye sahip olan üçüncü taraf bir şirketi gizlice satın almasıyla ortaya çıktı.

Roy’lar onunla savaşmaya çalıştı ama görünüşe göre boşuna. Geçen hafta itibariyle, Adani’nin %29 hissesi var ve %26’lık bir açık teklifi daha var. Sonuç olarak, Roy’lar müdürlükten istifa etti.

Dört yıl önce ana akım bir TV işinden ayrılan ve şu anda 1,4 milyon YouTube kanalı abonesi olan bağımsız gazeteci Abhisar Sharma, “Haber kanallarındaki haberlerin sonu geldi” dedi.

Adani ve Modi’nin ikisi de batıdaki Gujarat eyaletinden geliyor ve uzun bir ilişkileri var. Modi 2014’te başbakan olduğunda Adani’nin net serveti 7 milyar dolardı. Bugün 147 milyar dolar, onu Hindistan’ın en zengin adamı yapıyor.

Financial Times ile yakın zamanda yaptığı bir röportajda Adani, NDTV’yi devralmasının bağımsızlığını sona erdirebileceği konusundaki endişelerini dile getirdi. Adani, “Bağımsızlık, eğer hükümet yanlış bir şey yaptıysa, bunun yanlış olduğunu söylemeniz demektir,” dedi. “Ama aynı zamanda, hükümet her gün doğru şeyi yaptığında cesarete sahip olmalısınız. Bunu da söylemek gerekir.”

Modi ve ofisi, Kumar’ın istifası veya NDTV’nin yakında devralınması hakkında kamuoyuna açıklama yapmadı.

Hindistan’ın ilk medya gözlemcisi Hoot ile çalışan Geeta Seshu, Adani’nin “basit ve tehlikeli” gibi ifadeler kullandığını söylüyor.

Onun için doğru olan başkaları için doğru olmayabilir” dedi. “Şirketlerin başka ticari çıkarları var ve bunun için hükümetle iyi ilişkilere sahip olmaları gerekiyor. Ve Adani, Hindistan’daki her büyük altyapı projesinde yer alıyor.”

Seshu, kurumsal etkinin uzun süredir ana akım Hint gazeteciliği üzerinde bir miktar etkisi olduğunu, ancak büyük medyanın büyük şirketler tarafından tekelleştirilmesinin endişe verici bir hızla arttığını söyledi.

“Bağımsız medyanın çoğulluğa, görüş çeşitliliğine ve muhalefete alan sağlaması bekleniyor” dedi. “Bu daha da bastırılacak ve ülkede ötekileştirilenler daha da görünmez hale gelecek. Gazeteciler operasyon yapmayı daha da zor bulacaklar.”

Hindistan’ın düzen yanlısı haber kanalları için “kucak köpeği medyası” terimini kullanan Kumar, hükümetin “kendi gazetecilik fikirlerini insanlara empoze etmek” istediğini söyledi.

Kumar, ayrılık mesajında, bugün Hindistan gazeteciliğinin üzerinde bir korku atmosferinin hakim olduğunu da ileri sürdü. “Gazetecilik okuyan ama komisyonculuğa indirgenecek binlerce genci bir düşünün” dedi. “Korkmuş bir gazeteci ölü bir vatandaş doğurur.”

Gözlemciler, son sekiz yılda, Hindistan’ın ana akım yayın medyasının otosansür, yanlış bilgilendirme ve softbol röportajlarıyla dolu olduğunu iddia ediyor;

Verdikleri bir örnek, Haziran 2020’de Hindistan ile Çin arasında 20 Hintli askerin ölümüne yol açan askeri açmaz. O sırada önde gelen bir TV haber kanalı, açmazda 30 Çinli askerin de öldüğünü iddia eden sahte bir WhatsApp raporu okudu.

2019 genel seçimleri öncesinde Modi, seçilmiş birkaç TV muhabirine bir dizi röportaj verdi. Soruları arasında ona enerjisinin ardındaki sırrı ve cebinde cüzdanı olup olmadığını sormak da vardı.

Dört yıl önce Modi, iş dünyasına Hindistan’ın kuzeyindeki en kalabalık eyalet olan Uttar Pradesh’e yatırım yapma çağrısında bulunmuştu. Birkaç gün sonra eyalette bir tüccar vuruldu. Sharma, programında tüccarın hikayesini aktardı ve başbakanın iş dünyasından aynı eyalete yatırım yapmasını istediğine dikkat çekti.

1996’dan beri ana akım medya kuruluşlarında çalışan Sharma, “Bu nedenle 15 günlük izne gönderildim” dedi. “Geri dönmemeye karar verdim.”

Bu arada NDTV muhabirleri, Modi destekçileri tarafından aralıksız olarak trollendi. 2017’de Kumar, aldığı küfürlü mesajlar ve tehditlerle ilgili başbakana açık bir mektup yazdı ve “Hayatım tehlikede mi?”

Sardesai, bugünlerde gazetecilerin, kariyerinin başlarında olduğundan daha çok, genellikle omuzlarının üzerinden baktığını söyledi.

2002’de, Modi eyalet başbakanıyken Gujarat’ta patlak veren Müslüman karşıtı isyanlarla ilgili NDTV’ye sert haberler verdiği için hiçbir tepki görmediğini söyledi. Ayaklanmalar, çoğu Müslüman olan 1000’den fazla insanın öldürülmesiyle sonuçlandı.

Sardesai, “Hükümet ayaklanmaları takip etmemizi engellemek için müdahale etmedi” diye hatırlıyordu. “Güç sahibi birinin hikayelerime kızmasından endişelendiğimi hatırlamıyorum. Herkes, acı çeken insanların hikayelerini anlatmak için gerçek bir istekle isyanları haber yaptı.

“Bugün, devletin şiddeti kontrol etmedeki başarısızlığıyla nasıl başa çıkacağımızı bilmiyorum.”

Parth MN özel bir muhabirdir.


Kaynak : https://www.latimes.com/world-nation/story/2022-12-05/india-broadcast-media-on-a-precipice-observers-say

Yorum yapın

Geçici Mail pdf kitap indir instagram takipçi satın al tiktok takipçi satın al SMM Panel PDF Kitap indir